Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

PKO BP: Finansowanie lotnisk – jesteśmy otwarci, ale widzimy ryzyko

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
PKO BP: Finansowanie lotnisk – jesteśmy otwarci, ale widzimy ryzyko
fot. ZDG TOR
Banki chętnie finansują inwestycje w infrastrukturę lotniczą, jednak projekt takiego finansowania musi być przygotowany ze szczególną uwagą. Wynika to z wyższego niż w innych branżach ryzyka zakłóceń, a także z utrudnień związanych z uznaniem części infrastruktury za krytyczną – stwierdził na Kongresie Rynku Lotniczego dyrektor Biura Klienta Strategicznego (Przemysł Ciężki i Wydobywczy) PKO BP Artur Kucia.

Jak ujawnił mówca, trwają prace nad finansowaniem przez PKO BP dużych inwestycji w branży lotniczej. – Jesteśmy w trakcie procesów budowania finansowania, nie będę więc mówił o szczegółach – zastrzegł. Podkreślił, że pieniądze na inwestycje są dostępne. – Banki czekają na możliwość finansowania różnego rodzaju inwestycji i ocenę projektów. Zainteresowanie z naszej strony jest, zarówno wobec partnerów z PGL, jak i tych z PPL – zapewnił.

Obie strony umowy powinny jednak pamiętać, że biznes lotniczy ma strukturę bardzo delikatną i łatwą do naruszenia. – Jest to biznes bardzo mało elastyczny. Jesteśmy w delikatnym momencie. Każda decyzja polityczna, pandemia bądź incydent militarny może zatrzymać biznes z minuty na minutę – zaznaczył Kucia, nawiązując do doświadczeń z ostatnich lat. Przy wszystkich dobrodziejstwach związanych z oddziaływaniem lotniczej infrastruktury krytycznej na polską gospodarkę, a także przy całym potencjale i rosnącej skali trzeba więc mieć na uwadze nieprzewidywalność branży. – Jako bank finansujący nie możemy nie brać tego pod uwagę – zastrzegł.

O czym jeszcze powinni pamiętać zarządcy lotnisk ubiegający się o finansowanie bankowe? – Infrastruktura lotnicza zawsze miała charakter krytyczny. Ważne jednak, by przy ustalaniu finansowania nie traktować całego terenu i wszystkich budynków na nim jak infrastruktury krytycznej. Może się okazać, że znacząco osłabi to możliwość finansowania takiej inwestycji, uniemożliwiając zajęcie np. biurowca i sprzedanie go za ewentualne długi – zwrócił uwagę przedstawiciel PKO BP. Jak dodał, powołując się na stanowisko Związku Banków Polskich, lista obiektów infrastruktury krytycznej rośnie w Polsce w sposób zbyt dynamiczny, a czasem wręcz nieprzemyślany.

Podobnych obaw nie wzbudza natomiast finansowanie zakupu samolotów. – Zapotrzebowanie jest duże, czas oczekiwania się wydłuża od kilku lat, rynek dynamicznie rośnie. Również tu jest zainteresowanie z naszej strony – zadeklarował Kucia.

– Nasz bank stara się zwracać uwagę na aspekt local content. Dookoła lotnisk rozwija się lokalny biznes. Dla nas podwyższa to wartość inwestycji – podkreślił mówca. Ze zrozumiałych powodów najbardziej interesująca będzie pod tym względem budowa CPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Roman Czubiński 26 września 2025

Port Lotniczy Poznań: Warto dbać o komfort pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Prawo i polityka

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Redakcja 26 września 2025

Rzeszów: Ostatni etap przebudowy odcinka drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów: Ostatni etap przebudowy odcinka drogi startowej

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka 26 września 2025

Rzeszów: Zimą osiem tras Ryanaira, w tym szkocka nowość

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Czekamy na nowe A220 w dwóch wariantach

Roman Czubiński 26 września 2025

Port Lotniczy Poznań: Warto dbać o komfort pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Prawo i polityka

Sejm nie odrzucił prezydenckiego projektu o CPK

Redakcja 26 września 2025

Rzeszów: Ostatni etap przebudowy odcinka drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów: Ostatni etap przebudowy odcinka drogi startowej

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka 26 września 2025

Rzeszów: Zimą osiem tras Ryanaira, w tym szkocka nowość

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij